11 mars 2012

Vårstädning i trädgården.

Oj oj oj vad jag har slitit i trädgården idag. Det har varit en jätthärlig dag då solen strålat på mig och jag har fått hur mycket som helst gjort. Jag har krattat upp massa gammalt skrutt, sågat av lite grenar på träd, beskurit vinbärsbuskar och slängt allt på komposten.
Vi flyttade in här för ca 1 år sedan och trädgården som hör till lägenheten har förfallit under kanske 8 år, jag vet inte exakt men speciellt välvårdad är den inte. Det finns mycket att göra och för mig som aldrig varit ägare till en trädgård tidigare är det ganska förvirrande ibland. Som tur är har jag två duktiga föräldrar som hjälper mig med bra tips och även arbetskraft. Pappa var till exempel här igår och hjälpte till att beskära det gamla äppleträdet. Efter att jag har haft ner ännu fler grenar idag så har vi nu istället en stor rishög på tomten.
Nedan kommer lite bilder på vår trädgård. Dem ser inte så roliga ut, dels har jag tagit dem med min mobil men mest är dem för min egen skull då jag tycker det är roligt att dokumentera förändringarna som kommer att ske.

Rabatten ut mot gatan. Ingen vidare ordning alls men det står en stor syrén och en rhodedendron i den rabatten. Jag tänker mig att det vore fint med massor av härliga blommor i olika färger i den rabatten så småningom.

Det högra hörnet på baksidan. Där står en fantastisk forsythia som blommor underbart lite längre fram i vår. Det har legat en stor hög med gamla stubbar därför är det bara jord under men så småningom ska det växa gräs även där.

Mitten på baksidan. Här har jag röjt jättemycket idag. Det står flera vildvuxna vinbärsbuskar som inte sett så roliga ut här. Dem har jag klippt ned hårt idag. Jag har även krattat massor då det legat gamla kvistar, gamla blad och annat skräp där som hindrat solen från att nå ned till marken.

Här ser man äppleträdet i förgrunden pch bakom står några pallkaragr som är vår kompost. Här ligger också nu alla grenar som är nedklipta och som förhoppningsvis hamnar på tippen snart. Jag märker nu att jag skulle ha nytta av en kompost till då denna nu är alldeles överfull.

2 kommentarer:

  1. Åh, var det Lotta du hittat, jag har henne på min blogglista! Jättekul!
    Vad duktig du har varit i trädgården och roligt att du lägger foton på bloggen, det är ju som en dagbok. Jag tar inte så många kort på vår hemska trädgård men kanske skulle göra det för förhoppningsvis blir det bättre så småningom.
    Förresten, har du scilla i trädgården?
    Kram ma

    SvaraRadera
  2. Hej där "granne" :) Låt mig gissa, ligger ditt hus granne med Kålltorpsskolan, om man går i backen upp mot Renströmska, kan man se ditt hus då? Tyckte mig känna igen huset i en av dina bilder.
    Ja, det var en härlig dag idag, jag har också varit ute en hel del - jätteskönt! Gott att få hjälp i trädgården, minns att jag också fick det när jag var nybliven trädgårdsägare, vi hade också en övervuxen täppa som jag fick hjälp att föryngra.
    Roligt är det med bilder över täppan, dels som en dagbok och lite före/efter (efter egen plantering) och så man man titta på bilden och planera hur det skall bli till sommaren :)
    Ha det gott :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en tanke.